היסטוריה קצרה של ניו-יורק

היסטוריה קצרה של ניו-יורק

–          הכרזת העצמאות של ארה"ב  1776.

–          מלחמת האזרחים 1861-1865.

הגידול באוכלוסיה בניו יורק היה מהיר מאוד. הגידול נבע מכמה מקורות- תעשייה: מן הכפר אל העיר בכדי למצוא עבודה כפי שראינו בעוד ערים.

ההגירה- מסות עצומות של מהגרים רבים: אירלנד, איטליה, הולנד, ועוד…

ב- 1960 מתחילה עזיבה של העיר לטובת הפרברים.

שלא כמו שאר הערים באירופה העיר הזו צעירה יחסית. היא לא בעלת מורשת של ימי הביניים והעת העתיקה. יש הרבה מאוד מאין.

התושבים המקוריים באזור היו אינדיאנים. בשנת 1609 הגיע לאזור אדם מאירופה בשם הנרי הדסון שחיפש את הנתיב אל מזרח אסיה וגילה את איזור ניו יורק. 4 שנים אח"כ מתחיל קצב איטי של הגירה אירופית שהיוזמה שלהם היא יוזמה כלכלית. הם מגיעים מהולנד שהייתה אימפריה ימית באותם זמנים. האוניות שלהם היו מהמובילות בעולם והובילו סחורות רבות. הולנד רואה את האזור הזה כבעל פוטנציאל רב ומתחילות להגיע משפחות שמקימות מושבה הולנדית. הם קוראים לכל האזור ניו-נדרלנד והיכן שהם יושבים הם קוראים ניו-אמסטרדם. הם מתכננים את ההתיישבות שלהם בקצה הדרומי של האי. הם בונים מצודה כמו בעיר אירופית, מקיפים אותה בחומה שלימים תהיה רחוב שיקרא wallstreet. ב- 1826 קונה הולנדי את האי מידי האינדיאנים, את כל האי תמורת 46 דולר. החומה שבנו ההולנדים לא עזרה כיוון שעוד קבוצה בדמות הבריטים הבחינו כי המיקום מעולה ומצליחים למרות החומה לכבוש את העיר מידי ההולנדים ומשנים את השם מניו-אמסטרדם לניו-יורק, על שם הדוכס מיורק שהיה אחיו של המלך צ'ארלס השני. העיר תחת ידיים בריטיות הופכת ניו-יורק למעצמה כלכלית ותרבותית.

1811- השנה בה התגבשה תכנית לבנייה של האי מעבר לחלק התחתון ועד לחומה. מהחלק המיושב והבנוי עד לחומה שסגרה אותו. התגבשה תכנית לבנות על כל האי. 12 רחובות במספר לאורך ו-155 רחובות רוחב- כל זה מצפון לחלק הדרומי של האי שכבר היה בנוי. מהחומה וצפונה… הרשת הזו של העיר יצרה בלוקים כשכל בלוק כזה יהיה בו מגדל גבוה. הייתה בעיה בתכנית- לטענתם של האזרחים בעלי ההון בעיר אין מספיק ריאות ירוקות, התכנית לא כללה שטחים ירוקים. בניגוד לכך, הוסמן בפריז השאיר הרבה מאוד פארקים לבילוי. אמרו העשירים אין עיר בלי ירוק- הלחץ שלהם הביא לידי כך שבחלק הצפוני החל מרחוב 60 וצפונה בונים ריאה ירוקה ענקית- סנטרל-פארק.

יש ציורים שמתעדים את תהליך בניית הסנטרל-פארק. ב-1905 כבר רואים את האנשים יוצאים לבילוי בחיק הטבע. זה הפך ליחידה תרבותית מאוד משמעותית בבינוי של העיר. היה ברור כי צריך לבנות כיכרות לצורך של תעשייה. כבר בשנת 1880 היו שלטי פרסומת. היום זהו המוקד של תרבות הצריכה. השינוי של השם מלונג אטן סקוור לטיימס נבע מלחץ של אלי העיתון הניו יורק טיימס שבנו את המשרדים שלהם בכיכר ולחצו לשנות את שם הכיכר לשם העיתון.

מערכת התחבורה– המע' הציבורית הייתה מאוד חשובה באזור מכיוון שהיא אפשרה את ההתניידות ומעבר של סחורות. יש שתי מערכות- עילית ותחתית שנבנתה ב-1904 ורישתה את כל שטחי העיר ומחוצה לה.

הרובעים השונים: סטאטן איילנד, מנהטן, ברוקלין, ברונקס, קווינס.

הכסף או החיים: כמה זה "מספיק"?

כמה כסף זה מספיק בכדי לחיות חיים מאושרים? אם התשובה היא "עוד" אז אין לכם סיכוי, אבל מבט אחר על העבודה והקניות יכול לשנות את זה.

עוד דברים מעניינים: