גרמניה הנאצית: חינוך חדש, מדע חדש

גרמניה הנאצית: חינוך חדש, מדע חדש

למפלגת נסדא"פ הנאצית היה צבא פעילים צעיר, ארגונים גדולים של בני נוער וסטודנטים כשלמערכת החינוך ולתעמולה מטרה ברורה – חילופי דורות בשלטון. כל זאת התאפשר על ידי שימוש בחינוך ככלי על להשרשת האידיאולוגיה הנאצית ב"דור העתיד" של הרייך. לשם כך נדרשה רפורמה שורשית במערכת החינוך על מנת להנהיג חינוך אוטוריטארי לאומי, כלומר, חינוך פוליטי חד צדדי ברוח עיקרון המנהיג. הרעיון הכללי היה ארגון מחדש של כל מערכת החינוך והפיכת המורה ל"מנהיג ומחנך האומה". איך עושים את זה? כמו כל התהליכים בדיקטטורה הגרמנית – מצד אחד מכניסים תכנים חדשים למוסדות קיימים ומצד שני מקימים מוסדות של המפלגה.

תהליך הגלייכשלטונג במערכת החינוך פעל בכמה מישורים: הכנסת דגש גזעי-לאומי-פוליטי לכל מקצועות הלימוד, הקמת בתי ספר מיוחדים ברוח התורה הנאצית להכשרת סגל מנהיגות העתיד, הקמת ההיטלריוגנד, שיכתוב ההיסטוריה ומקצועות הלימוד בבתי הספר ובאוניברסיטאות מתוך "עיני הדם" תחת "רעיון הפיהרר בן זמננו".

היטלריוגנד – תנועת הנוער ההיטלראית בעלת מעמד של בלבדיות ברייך. כל בני הנוער בני 10-18 חויבו להיות חלק ממנה. בתוך כך גם בוטלו שאר תנועות הנוער.

בתי הספר הקיימים – פשוט שינו את כל מקצועות הלימוד כך שיתאימו לתורת הגזע ולרעיון הלאומיות העולה וכך תוצדק דרכו של הרייך השלישי ושאיפתו להקים אימפריה שתגרור את המערב ושתשעבד את המזרח. יכולת ההתנגדות של המורים וההורים הייתה אפסית מפחד לחייהם והתלמידים, מצדם, היו קלים לספוג אגדות וסיפורי גבורה ולראות את ההיסטוריה והמדע במושגי טוב ורע.

הקמת מערכת חינוך חדשה, אליטיסטית – הכשרת מנהיגות העתיד, 4 סוגים לפי גיל ויעד:

  • מוסדות החינוך הפוליטיים-לאומיים – נפול"ה: פנימיות, גילאי 10-18, שלב ביניים בין המשטר הישן לחדש, התמקדות בטיפוח רוח צבאית, מיזוג בין ערכים פרוסיים ונאציים וחינוך לאומץ, מסירות לתפקיד ופשטות. המטרה הייתה לשלב בין הצבאיות הישנה לחדשה ואת האימון השמרני עם הנציונל סוציאליסטי. הרעיון הכללי היה שמשם יגיעו קציני הצבא.
  • בתי הספר של אדולף היטלר – אה"ס: גילאי 12-18, משם יגיעו עסקני המפלגה כשהמטרה היא להפיץ את החינוך הנאצי מחוץ לבתי הספר. הלימודים היו חינם כשההורים "תרמו" כסף למפלגה. הרעיון הוא שנערים בעלי "טוהר גזעי, סגולות מנהיגות, בריאות תורשתית, ללא קשר לאינטלגנציה יגיעו לסניפי המפלגה ולהנהגת ההיטלריוגנד. משם היו אמורים להגיע ל"אורדנסבורגן" וכך לייצג את המהפיכה הנאצית בכל תחומי התרבות וההשכלה.
  • אורדנסבורגן: הכשרה נוספת לבוגרי הנפול"ה והאה"ס. שלוש שנות לימודים בהתמחות ב: הכשרה גזעית-ביולוגית-אידיאולוגית, אימונים ספורטיביים גופניים וחינוך פוליטי שבמרכזו ה"שאלה המזרחית". בוגריו היו אמורים להשליט קנאותם בשטחי האימפריה העתידה לבוא.
  • בית הספר הגבוה רוזנברג:  אוניברסיטה נציונל סוציאליסטית שלא הספיקו להקים.

האוניברסיטאות – גלייכשלטונג מכפייה ומרצון, כך הנאצים השתלטו על האוניברסיטאות:

  • "ההתפתחות השגויה של החשיבה הפוליטית הגרמנית" והערצתם את מושג המדינה. מאז 1848 בערך הם סגדו לכוח, להשתלטות, מדיניות האידיאולוגיה הלאומית אימפריאליסטית דחקה את הדחפים הליברליים. כל זה התחזק בזמן מלחמת העולם הראשונה כשהפרופסורים ניסו להצדיק את המלחמה. אז הם הפסידו והיה צריך להצדיק את זה ובמקום לקחת אחריות הם האשימו את הדמוקרטיות המערביות וראו את הקמת רפובליקת ויימר כסלילת דרך לשיקום הרייך בראשות "קיסר". בתקופה זו, עד 1933, גבר הקרע שבין הרוח והכוח, סטודנטים החלו נוהרים אחר הנאצים ועלה רעיון הסינתזה שבין הכוח למוח לקיומה של אוניברסיטה פוליטית.
  • התנגדות הייתה,  אבל כיאה לנאצים – הפחידו אותם, פיטרו אותם וגירשו אותם.
  • כדי שהנ"ל יסתדר עם הנאורות פשוט טענו בתפיסה מעוותת של תורת וובר שיש להזניח אינטרס אישי ולקחת אחריות להתחדשות לאומית.
  • לאט לאט הכניסו את החשיבה הלאומנית הגזענית גם לדיסציפלינות המדעיות ועיוותו אותן. המבחן האמיתי של החומר הנלמד היה צריך לעמוד, לא על פי אמיתותו, אלא על פי התאמתו לרוח המהפכה הנציונל סוציאליסטית. באופן כללי ראו באוניברסיטאות "בית ספר לחינוך פוליטי ברוח החדשה"; החל טיהור האוניברסיטאות מפרופסורים וסטודנטים על פי תורת הגזע, נשים וזרים, הפעילות האקדמית כולה הייתה נתונה לאיום מהלשנות, הפחד והחשדנות שלטו. הסטודנטים, מצדם, הלכו שולל אחרי הבטחות המשטר החדש והגיבו בהתפרצויות אנטישמיות ואלימות (יש לזכור שחלקם היו בוגרי ההיטלריוגנד ובתי הספר הנאצים).
  • כדי להגן על ריקנות החומר הנלמד, החלו להחדיר תוכן מלחמתי לכל חומרי הלימוד, וכך "גייסו" כביכול את הפילוסופים וההיסטוריונים לתעמולת המלחמה.
  • מ-1939, עם התחלת הכיבושים של מלחמת העולם השנייה, סגרו את האוניברסיטאות בארצות שנכבשו ושלחו את הפרופסורים למחנות ריכוז. המטרה הייתה לשלול את המרכזים הרוחניים של העמים הכבושים שיועדו, כאמור, להיות משועבדים לרייך.
  • הבעיה הגדולה הייתה שקשה מאד להכיל, באופן ענייני, את תורת הגזע על כל תחומי הלימוד, הבסיס לכך רעוע והתיאוריות המדעיות לא מחזיקות (אגדות, בקיצור), אז הפחידו, זילזלו, חשדו, העליבו….. בקיצור – שטפו את המוח עד למלחמה.

חזור אל: מבוא להיסטוריה פוליטית – סיכומים

כאן תוכלו למצוא סיכומים נוספים בהיסטוריה פוליטית:

היסטוריה פוליטית של זמננו

מבוא להיסטוריה פוליטית

מבוא היסטורי לפוליטיקה בת זמננו

כאן תוכלו למצוא סיכומים אקדמיים נוספים

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: