היסטוריה פוליטית: מהלך מלחמת העולם הראשונה

היסטוריה פוליטית: מהלך מלחמת העולם הראשונה

תנאי הבריתות ב 1914 הציבו את הדמוקרטיות המערביות של צרפת ובריטניה באותו מחנה של רוסיה, כמו שנוצרה ברית בין גרמניה החדשנית ואוסטריה הונגריה המתפתחת. במלחמת העולם הראשונה אידיאולוגיה אינה הייתה חלק אלא רק הגנה עצמית וניצחון. משפרצה מלחמת העולם הראשונה הייתה היא בעיקר בין המעצמות הגדולות

( מלבד סרביה ובלגיה).

ההסכמה "המשולשת" (בריטניה צרפת ורוסיה) הכריזה מלחמה תחילה על תורכיה שסגרה את מצריה. יפאן הכריזה גם היא מלחמה על גרמניה ב1914 כדי ליצור אפשרויות של התפשטות וסחר.

לגרמנים הייתה תוכנית שנקראה תוכנית שליפן, תוכנית של המטה הכללי הגרמני. תוכנית זו כללה את הבסתה המהירה של צרפת תוך התקדמות דרך בלגיה. בנתיים במזרח יוכלו יחד עם אסטרו הונגריה לבלום את הרוסים, במשך שישה שבועות. אולם התוכנית נחלה כישלון, מהסיבות הבאות:

  1. תוכנית מפלת צרפת הייתה מורכבת מידי.
  2. התנגדות הצבא הבלגי עיכב רבות את המתקפה.
  3. השתוות ההגנה להתקפה גרמה למלחמת חפירות ( מלחמה סטאטית).

בצד הרוסי:

  1. גיוס המילואים המהיר.
  2. חשיפת התוכנית האוסטרו הונגרית.

בזירות נוספות:

  1. הסרבים הדפו את האוסטרו הונגרים.
  2. הכוחות הימיים הגרמניים נשארו בבסיסם.

מכיוון שגרמניה לא הצליחה להתקדם ולהשיג את מטרותיה וכך גם הצד השני מלחמת העולם הראשונה הפכה להיות מלחמת התשה. דבר זה הביא את מספר האנשים והציוד לאלמנט החשוב במלחמה.

דנמיות הקיפאון

בתחילת 1915 גרמניה נלחמה כבר בשתי החזיתות. ברטניה וצרפת הטילו מצור על גרמניה ומדיניות ניטרליות נוספות. מה שגרם לגרמניה לנקוט בצעדים דומים. באפריל 1915 טיבעה גרמניה בעזרת צוללת אוניה אמריקאית. לאחר איום מצד האמריקאים החלו הגרמנים לרסן את כוחם הימי כדי לעקב את היכנסותה של ארה"ב למלחמת העולם הראשונה.

כל ניסיון התקפה וניידות משני הצדדים לווה באבדות קשות ושימוש בתחמושת רבה. גם משנכנסה למערכה ההמצאה הבריטית החדשנית- ה"טנק", לא השכילו להשתמש בה. גרמניה כרעה תחת המצור הימי והחל לחוש במחסור.

עד 1917 לא חלו כל שינויים מהותיים. אך משנה זו קרו שני אירועים עיקריים במלחמת העולם הראשונה

א.                  כניסתה של ארה"ב למלחמה.

ב.                  התמוטטות הצבא הרוסי שהביא בסופו של יום לשיחות בין ברה"מ לגרמניה.

התמוטטות רוסיה נבעה מספיגת אבדות רבות עקב כוחות לא מאומנים ומחסור תמידי בציוד. הממשלה הרוסית הייתה יכולה רק להציג אידיאל של שמירה על המשטר, דבר שבכל מקרה שנאו רוב אזרחיה. לנין ברח לפינלנד והמתין להתמוטטות המשטר הרוסי, זאת כדי שיוכל לחזור לחלק את האדמות בין האיכרים ולעשיית שלום עם גרמניה. בדצמבר 1917 פתח טרוצקי בשיחות שלום ובמארס 1918 נחתם הסכם ברסט – ליטובסק בין ברה"מ לגרמניה.

ארה"ב שחזתה בהסכם השלום יחד עם האיום של גרמניה לחזור ולהטביע ספינות שיפרו את המצור על בריטניה החליטה ליטוש את גישתה הבדלנית. ב 1917 יירטו הבריטים את מברק צימרמן שהינו הסכם בין מכסיקו לגרמניה למקרה שארה"ב תכנס למלחמה. הבריטים העבירו זאת לארה"ב שפרסמה זאת בכל העיתונים. במקרה כזה גרמניה תעזור למקסיקו להחזיר לידה את השטחים הכבושים שהיו בידי ארה"ב. ב2 לפברואר אישר הקונגרס את כניסתה של ארה"ב למלחמת העולם הראשונה.

מסעי המלחמה הסופיים

במהלכים הסופיים הכוחות היו הרבה יותר מאורגנים משני הצדדים. הבריטים, הצרפתים והאמריקאיים הבקיעו את קווי האויב הגרמני. בדיוק אז נחתם הסכם שביתת הנשק ביער קומפיאן ומעשי האיבה פסקו ב 11/1918 מבלי שיהיו כוחות הבריטים על אדמת גרמניה, מבחינת הגרמנים העיתוי היה מצוין.

מטרות השלום

מלחמת העולם הראשונה הסתיימה כפי שהחלה, בעליונותן של המעצמות הגדולות. בינואר 1918 הגדיר ווילסון את מטרות השלום ב 14 סעיפים- חמשת הראשונים התוו עקרונות כלליים להשכנת שלום:

א.                  בריתות שלום גלויות.

ב.                  חופש שיט מוחלט.

ג.                    שוויון בתנאי סחר.

ד.                  ערובות להגבלת חימושן של מדינות.

ה.                  יישוב חופשי של הקולוניאליות.

כל אלא היו חלק מהסיבות לפרוץ המלחמה בכלל. תשעת הסעיפים הנותרים יועדו ליציבותה של אירופה וכללו:

א.                  פינוי הטריטוריה הרוסית שנכבשה.

ב.                  החזרת שטחים לבלגיה וצרפת.

ג.                    תיקון גבולות איטליה, שיתאים ללאומים השונים.

ד.                  אוטונומיה לעמים האוסטרו הונגרים.

ה.                  עצמאות למדינות הבלקן (רומניה, סרביה ומונטנגרו).

ו.                    אוטונומיה לתורכיה.

ז.                   עצמאות לפולין.

ח.                  הקמת ארגון כללי של מדינות.

למעשה כל מדינה פירשה קצת אחרת את הסעיפים השונים. לדוגמא- החזרת שטחים= פיצויים כספיים בגין הכיבוש. בעקבות כל זאת ועוד השכנת השלום באירופה הייתה קשה אף יותר ממלחמת העולם הראשונה עצמה ואפרוריותה של אירופה שבה ועלתה.

ראה גם סיכום מורחב על מהלך מלחמת העולם הראשונה

חזור אל: מבוא להיסטוריה פוליטית – סיכומים

כאן תוכלו למצוא סיכומים נוספים בהיסטוריה פוליטית:

היסטוריה פוליטית של זמננו

מבוא להיסטוריה פוליטית

מבוא היסטורי לפוליטיקה בת זמננו

כאן תוכלו למצוא סיכומים אקדמיים נוספים

מלחמה לסיום כל המלחמות: 15 ציטוטים על מלחמת העולם הראשונה

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: