היסטוריה פוליטית של זמננו: תהליך המודרניזציה ביפן

היסטוריה פוליטית של זמננו: תהליך המודרניזציה ביפן

היסטוריה פוליטית – סיכומים

סיכומים אקדמיים

תהליך המודרניזציה ביפן

כדי להבין את יפן צריך להבין בקצרה את הרקע ההיסטורי. יפן היא מדינה עם הומוגניות אתנית מאוד חזקה. בצורתה המודרנית הייתה כבר במאה ה-3 לספירה, מאז יש שם קיסר, שולטים שם שליטים צבאיים – שוגונים. במאה ה-19 המעצמות המערביות מתחילות להתעניין בה, רוצים להפוך אותה לעוד מדינה כמו סין או הודו, משני אינטרסים: לפתוח את השווקים שלה למערב, וכן להשתמש בבסיסים שלה לשימוש הצי (בעיקר בריטניה). כל מעמד הסמוראים מבין שעל מנת להימלט מהגורל הקולוניאלי הם חייבים להפוך למדינה מודרנית מהר מאוד – עם מאפיינים תעשייתיים מאוד חזקים, שלנות אותה מבחינה פוליטית, תעשייתית כלכלית. מנגד חשוב להם מאוד לשמור על הערכים המסורתיים היפנים. ב-1868 מתרחשת הרפורמציה של מי'ג'י – תיעוש מהיר, לומדים מהמערב איך להקים צבא מודרני.

הדבר מוביל לשינוי שאינו רק למראית עין, אלא לשינוי חברתי מאוד עמוק. למשל – מדיניות חוץ – יפן בונה צי ופותחת בסדרת עימותים בינלאומיים (משבר קוריאה הרחב ביניהם). אחרי כן מלחמת רוסיה יפן, כובשים את טיוואן, חותמים על הסכמי אי-לחימה עם בריטניה, שלמעשה הייתה אז המעצמה החשובה בעולם. נקבע בברית שאם אחת המדינות תקלע לסכסוך מול מעצמה אחרת, הן יתערבו אחת לטובת השנייה. אנגליה מעוניינת בעזרה של יפן בשליטה על המעברים הימיים, ויפן מפחדת ממלחמה מול בריטניה וסין ביחד.

לאחר מכן פורצת מלחמת יפן-רוסיה.

אפשר להצדיק את המהלכים האלה בסיבות בינלאומיות, אך למעשה הן נובעות מסיבות פנימיות. הרבה מהלכים בינלאומיים נובעים מסיבות פנימיות, ולהפך: משפיעים על תהליכים פנימיים. מעמד האיכרים ביפן הם אלה שנשאו בעול התיעוש, ונוצר מעמד מאוד מתוסכל של אנשים שאין להם כסף ואין להם עבודה. יפן ענייה בשטחי חקלאות, ולמעשה כל הכיבושים שלהם נובעים מרצון למצוא שטחים שיוכלו החקלאים היפניים לעבד.

מעמד הסמוראים שעבדו בשביל צבאות פרטיים וכעת לקחו מהם את כל זכויות היתר שלהם, צריך למצוא להם תעסוקה כעת. עשו זאת באמצעות מלחמות, הוציאו אותם להילחם על גבולות ארוכים יותר.

דבר אחרון – צורך לשמור על אחדות לאומית לאור כל השינויים הפנימיים. המלחמות גורמות מאוד לאופוריה וזה עוזר להתמודד עם השינויים הפנימיים.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: